Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositoriosenaiba.fieb.org.br/handle/fieb/989
Title: Implantação de Microcervejaria Artesanal
Other Titles: Implementation of Craft Microbrewery
Authors: Soret, Ricardo de Santiago Araujo
metadata.dc.contributor.advisor: Albuquerque, Rosana Vieira
metadata.dc.contributor.referees: Santos, Carlos César Ribeiro
Keywords: Gestão de projetos;PMBOK;Cervejas artesanais;Microcervejaria
Issue Date: 4-Jul-2017
Publisher: Centro Universitário SENAI CIMATEC
Citation: SORET, Ricardo de Santiago Araújo. Implantação de microcervejaria artesanal. Orientadora: Rosana Vieira Albuquerque. 2017. 121 f. TCCP (MBA Executivo em Gestão de Projetos) – Faculdade de Tecnologia SENAI CIMATEC, Salvador, 2017.
Abstract: A implantação de uma microcervejaria artesanal na cidade de Salvador segue uma tendência de mercado onde a cerveja, o produto final a ser fabricado, é a segunda bebida mais consumida no mundo e a número um no Brasil, sendo o Brasil o 3º maior produtor de cerveja do mundo. Levando em consideração o crescimento do mercado de produção das cervejas artesanais este projeto teve uma difícil tarefa de pesquisas na área e opiniões especializadas para propiciar o melhor planejamento da implantação da microcervejaria artesanal possível. O setor cervejeiro hoje é um dos mais relevantes no país com investimentos entre 10 e 17 bilhões no período de 2015 a 2017, e responsável por 2% do PIB. As cervejas artesanais no Brasil representam menos de 1% do mercado, mas com a perspectiva de representar 2% em 2023, pois mostra um grande potencial de crescimento. Com isso este projeto foi realizado utilizando técnicas e ferramentas do PMBOK para otimizar o planejamento da implantação da microcervejaria artesanal aproveitando ao máximo os recursos humanos, capitais, tecnológicos e técnicos à disposição. A implantação de uma microcervejaria na cidade de Salvador se faz uma ótima oportunidade de negócio já que a maioria das microcervejarias presentes no Brasil atualmente são do sul e sudeste. O desenvolvimento do projeto busca acrescentar opções de mercado local e contribuir para o crescimento das microcervejarias na região nordeste. ABSTRACT: The implementation of an artisanal microbrewery in the city of Salvador follows a market trend where beer, the final product to be brewed, is the second most consumed beverage in the world and the number one in Brazil, with Brazil being the 3rd largest beer producer of the world. Taking into account the growth of the craft beer production market, this project had a difficult task of research in the area and specialized opinions to provide the best possible planning for the implementation of the artisanal microbrewery. The brewing sector is currently one of the most relevant in the country, with investments between 10 and 17 billion in the period from 2015 to 2017, and responsible for 2% of GDP. Craft beers in Brazil represent less than 1% of the market, but with the prospect of representing 2% in 2023, as it shows great growth potential. Thus, this project was carried out using PMBOK techniques and tools to optimize the planning of the implementation of the artisanal microbrewery, making the most of the human, capital, technological and technical resources available. The implantation of a microbrewery in the city of Salvador is a great business opportunity since most microbreweries present in Brazil are currently from the south and southeast. The development of the project seeks to add local market options and contribute to the growth of microbreweries in the northeast region.
URI: http://repositoriosenaiba.fieb.org.br/handle/fieb/989
Appears in Collections:Monografias (Pós-Graduação) - MBA Executivo em Gestão de Projetos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCCP_RICARDO DE SANTIAGO ARAUJO SORET.pdfTCCP MBA EXECUTIVO EM GESTÃO DE PROJETOS4.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.